Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2043246   Immersió lingüística. La gestió de la diversitat i el plurilingüisme a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   6/9/2023 - 3/10/2023 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   21DO Immersió lingüística. La gestió de la diversitat i el plurilingüisme a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 06/09/2023
  
Cost matrícula (Euros)   110
  
Descripció i   Metodologia:   La formació es centra en com gestionar la presència d’alumnes estrangers a l’aula, és per això que veurem: com gestionar conflictes culturals, com integrar els idiomes presents a l’aula a les diverses propostes d’aprenentatge, com adaptar els textos disciplinaris i com fer servir les TIC per promoure l’aprenentatge de la llengua, tant la L1 com al L2.

Aquest segon curs sobre Immersió lingüística es planteja com una continuació del curs Immersió Lingüística 1, el qual es troba disponible en el nostre catàleg i on el docent coneix eines teòriques i pràctiques per ensenyar la llengua d’acollida als alumnes nouvinguts. De totes maneres, tot i que complementa el que s’explica en el primer curs, aquesta formació es pot dur a terme de manera independent.

Metodologia general del curs:

Es tracta d’un curs totalment online de 40 hores de durada i quatre setmanes de duració, a raó de 10 hores de dedicació setmanal.

La formació es compon de 4 mòduls en els quals els alumnes treballaran els conceptes necessaris per poder reconèixer i gestionar, de la millor manera possible, la diversitat cultural de l’aula i, més concretament, el caràcter multilingüístic derivat d’aquesta diversitat.

Per fer-ho, el curs està maquetat en format interactiu i multidispositiu amb activitats tant autocorrectives (conceptuals) com de resposta oberta (procedimentals).

Per a dur a terme els continguts s'utilitza la tècnica Storytelling, on contextualitzem els continguts amb una situació real d'un centre educatiu i, mitjançant els personatges protagonistes, ens proporcionaran una situació inicial (objectiu de l'escenari) que resoldrem gràcies a diferents recursos (articles, enllaços i vídeos).

Aquesta situació inicial es presentarà als alumnes en forma de pregunta enfocada a despertar curiositat i motivació. A partir de les activitats de cada mòdul, es duran a terme els aprenentatges enfocats a donar resposta a la situació inicial. Per a acabar de consolidar els coneixements adquirits, es plantejarà una sèrie d'activitats autocorrectives (amb el posterior feedback pedagògic immediat) i fòrums de resposta oberta.

L'avaluació serà contínua i, per a cada mòdul es proposa una activitat final en la qual els alumnes hauran de posar en pràctica algun dels aprenentatges realitzats fruit de les activitats proposades en cada cas.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5€ de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat a la nostra web (www.doqua.cat). També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts.
  
Objectius   Aquest curs persegueix l’objectiu general següent:

Aprendre a gestionar l’aula multicultural i multinivell, a partir de la inclusió d’alumnes estrangers al currículum escolar, la solució de conflictes culturals i la promoció del multilingüisme al centre educatiu

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 4 mòduls de que disposa el curs:

1.Gestionar la diversitat cultural i lingüística a l’aula, a partir del coneixement del concepte d’interculturalitat amb la finalitat de resoldre conflictes culturals i crear un clima multicultural de convivència positiu.

2.Aplicar metodologies per a la promoció de la llengua i del plurilingüísme a l’escola amb la finalitat d’integrar els idiomes presents a l’aula dins del procés d’E/A per convertir la diversitat lingüística en una font de riquesa cultural.

3.Dissenyar activitats i materials per incloure els nouvinguts al currículum escolars amb la finalitat de trencar les barreres lingüístiques per facilitar l'accés als continguts.

4.Aplicar estratègies especifiques per l’ensenyament de continguts curriculars, a partir del coneixement de que el llenguatge acadèmic és particularment exigent i amb característiques peculiars, diferents del llenguatge quotidià.

  
Continguts   1.Gestionar la diversitat és possible
1.1.L’educació intercultural
1.1.1.Principis bàsics de la interculturalitat
1.1.2.Activitat d’aplicació: pòster sobre la interculturalitat.
1.2.Buscar vincles comuns
1.2.1.Paper de l’idioma en la identitat cultural
1.2.2.Activitat d’aplicació: activitat per treballar valors d’integració (inclou plantilla)
1.3.Els conflictes culturals
1.3.1.Factors de risc i conflictes
1.3.2.Eines per resoldre conflictes

2.El plurilingüisme a l’escola 1
2.1.El paper de la llengua
2.1.1.La llengua com a recurs per a la diversitat
2.1.2.Activitat d’aplicació: presentació sobre el dia mundial de la llengua materna.
2.2.La importància del plurilingüisme
2.2.1.Caractarístiques del plurilingüisme
2.2.2.Promoure el plurilingüisme
2.3.Construir un currículum multilingüe i intercultural
2.3.1.El currículum plurilingüe per a l’aprenentatge d’idiomes
2.3.2.El currículum plurilingüe per a la formació de cada individu
2.4.Activitat d’aplicació final: reflexió sobre les dificultats derivades del plurilingüisme a l'aula

3.El plurilingüisme a l’escola 2
3.1.La intercomprensió
3.1.1.Les llengües d’una mateixa família
3.1.2.Promoció del plurilingüisme a través de totes les assignatures
3.1.3.Activitat d’aplicació: Selecció de materials per treballar diferents llengües a l’aula
3.2.Translanguaging
3.2.1.Presentació del Translanguaging
3.2.2.La llengua com a recurs per crear riquesa cultural.
3.2.3.Activitat d’aplicació: creació de material comunicatiu per fer servir en un entorn multilingüe

4.La L2 i les assignatures escolars
4.1.Estudiar en L2
4.1.1.Diferencies amb el llenguatge quotidià
4.1.2.Facilitar l’adquisició dels continguts disciplinaris
4.1.3.Activitat d’aplicació: confecció de la “biografia lingüística”
4.2.La manipulació lingüística
4.2.1.Adequar els textos al nivell dels alumnes
4.2.2.Activitat d’aplicació: adaptació de material d’aprenentatge per a alumnat estranger.
4.3.Estratègies per al desenvolupament de la llengua d’estudi
4.3.1.Estratègies didàctiques per fer progressar l’aprenentatge
4.3.2.Activitat d’aplicació: disseny d’una activitat per treballar el lèxic acadèmic
  
Formador/a   Juan Antonio Soler Vilanova
  
Avaluació   L’avaluació es compon de quatre punts:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.

2. Realització de l’activitat final de cada un els mòduls:
- Mòdul 1: cas practic pel qual els alumnes hauran de donar al seva proposta de resolució.
- Mòdul 2: confecció d’un mapa conceptual de síntesis dels continguts treballats.
- Mòdul 3: cerca i selecció de material adequat per a una activitat multilingüe.
- Mòdul 4: manipulació lingüística d’un text disciplinari.

3. La participació obligatòria a totes les activitats plantejades durant la formació, tant les autocorrectives com les de resposta oberta (fòrums i tasques d'entrega).

4. Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar de manera obligatòria el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

•Superar el 80% (com a mínim) de les activitats autocorrectives de tots els mòduls i obtenint una nota mínima del 80 per cent en la qualificació.
•Realitzar les entregues d’aquelles activitats que s’indiquen en cada mòdul i que formaran part de l’avaluació final.
•Dur a terme l’enquesta de satisfacció del curs.


  
Persones  destinatàries   Internivell: professorat d'infantil, primària i secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).